سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سئو

نظر

در سال 2012 ،گوگل پرده از الگوریتم ضد اسپم جدید خود برداشت. هدف اصلی این الگوریتم مبارزه با لینک‌سازی‌های غیرطبیعی یا اسپم بود. بعد از مدتی این الگوریتم جدید به واسطه توئیتی که توسط مت کاتس منتشر شد، با عنوان الگوریتم پنگوئن شناخته شد.

با اینکه این نام به صورت رسمی توسط گوگل نیز تایید شد، اما تا به حال فلسفه و علت انتخاب آن به شکل رسمی بیان نشده است. البته حدس‌هایی در این مورد زده شده است، اما هیچکدام قانع کننده به نظر نمی رسند. در ادامه به توضیحی مفصل در مورد این الگوریتم می پردازیم و هر آنچه که باید در مورد پنگوئن بدانید را برای‌تان توضیح می‌دهیم.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست

فلسفه پیدایش الگوریتم گوگل پنگوئن به روایت داستان

موتورهای جستجو در آغاز فعالیت خود، موضوع یک مقاله یا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی موجود در صفحات سایت تشخیص می‌دادند. بدین ترتیب که یک کلمه کلیدی هر چه بیشتر در صفحه نشان داده می‌شد، موتور جستجوگر تشخیص می‌داد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی می‌باشد و آن را در نتایج بالاتر نمایش می‌داد. البته این روش خیلی کارآمد نبود و افراد می‌توانستند به راحتی با کپی پیست کردن کلمات (تا حدی که خواندن محتوا عملاً غیر ممکن می شد)، به رتبه بهتر دست پیدا کنند.

چندی بعد لینک‌ها نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت شدند؛ در واقع همان عاملی که به گوگل اجازه داد بازار موتورهای جستجوگر را در ده? 90 احاطه کند. لَری پِیج، یکی از موسسین شرکت گوگل، PageRank را اختراع کرد که به گوگل اجازه می‌داد بر اساس تعداد بک لینک‌ها ، کیفیت یک وب‌سایت را اندازه‌گیری کند. این روش اندازه‌گیری به عنوان یکی از ابزارها در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می‌شد و توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند زیرا روش خیلی خوبی برای تعیین کیفیت یک سایت بود.

روش PageRank فوق العاده موثر بود زیرا بر این مبنا پایه‌گذاری شده بود که هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار می‌آمد. به طور مثال اگر صفحه‌ای کیفیت لازم را نداشت، هیچ لینکی دریافت نمی‌کرد. در واقع تئوری بیان می‌کرد: هنگامی که فردی به وب‌سایتی (غیر از وب‌سایت خودش) لینک می‌دهد به این معنی است که صفحه مذکور منبع اطلاعاتی مفیدی به شمار می آید. در غیر این‌صورت نمی‌بایست این صفحه لینک شود. همان‌گونه که شما یک رستوران بد به دوست‌تان معرفی نمی‌کنید.

با این حال طولی نکشید که متخصصان سئو روش‌هایی را برای دور زدن قوانین گوگل و دست کاری PageRank و نتایج جستجوی کلمات کلیدی یافتند. در همین راستا، گوگل نیز برای یافتن این سایت‌های اسپم گونه، فعالیت خود را آغاز کرد. فیلتر گذاری‌های متعدد و ارائه آپدیت‌های منظم از روش‌های گوگل برای مقابله با وب سایت‌هایی بود که شایسته رتب? یک نتایج جستجو نبودند.

این دور زدن‌ها موتورهای جستجو و گوگل را وادار کرد که برخی از عوامل قرار گیری سایت‌ها در نتایج بالاتر را تغییر دهد و روش کلمات کلیدی و لینک بیلدینگ خود را که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کند؛ بدین ترتیب که معرفی الگوریتم گوگل پنگوئن روش‌های تنبیهی را برای سایت‌هایی که چنین اقدامات اسپم‌گونه‌ای انجام می‌دهند، در نظر گرفته است.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن راهی برای مبارزه با سایت‌هایی بود که قصد داشتند با استفاده از روش‌های غیرطبیعی مانند لینک‌سازی اسپم رتبه بالایی به دست بیاورند. الگوریتم پنگوئن هنوز هم در حال فعالیت است و جزئی از هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل است.

این الگوریتم در فاصله‌های زمانی مختلف به وبسایت‌ها مراجعه می‌کند و در صورتی که نشانه‌هایی از لینک‌سازی اسپم یا روش‌های غیرطبیعیِ دیگر به دست بیاورد، ممکن است سایت خاطی را جریمه کند.

پیش از معرفی الگوریتم پنگوئن، تعداد لینک‌ها نقش مهم‌تری را در امتیازدهی به وبسایت‌ها در هنگام بررسی گوگل ایفا می‌کردند. به عبارت دیگر پیش از معرفی این الگوریتم، ربات‌های گوگل در هنگام رتبه‌بندی نتایج، به وبسایت‌هایی که تعداد لینک بیشتری داشتند توجه بیشتری می‌کردند و بدون توجه به کیفیت محتوای وبسایت آن را در بهترین رتبه های صفحه نتایج جستجو قرار می‌دادند.

علت راه اندازی الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل دو شیوه خاص را هدف قرار داد:

  • طرح لینک ها – توسعه، کسب و یا خرید لینک ها از وب سایت های با کیفیت پایین یا غیر مرتبط، موجب ایجاد یک محبوبیت مصنوعی در گوگل می شد و این کار در رنک دهی گوگل به سایت های محبوب و با کیفیت تر مشکل ایجاد می کرد. برای مثال، برای مثال یک شرکت بیمه در تهران می تواند با ایجاد نظرات و لینک های مصنوعی و تقلبی در فوروم ها خود را به عنوان «بهترین شرکت بیمه در تهران مطرح کند»، به صورت اشتباهی این نوع سایت ها رنک خوبی دریافت می کنند. یا ممکن است بعضی از کمپانی ها به بعضی از سایت های دیگر پول بدهند که در مقالات آن ها ظاهر شوند. مثلا در مقاله ای راجب به حیوانات خانگی لینکی به «بهترین کمپانی بیمه در تهران بدهد»؛ می بینید که محتوا هیچ ربطی به موضوع ندارد.
  • پر کردن کلمات کلیدی – ایجاد یک صفحه با تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی یا تکرار کلمات کلیدی با این هدف که بتوانند رنک سایت خود را با ظاهر شدن این کلمات کلیدی در نتایج جستجو بالا بیاورند.

به روز رسانی‌های الگوریتم پنگوئن

زمانی که الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در سال 2012 شروع به کار کرد موجب تغییرات اساسی در نتایج جستجو شد. طبق آمار رسمی گوگل پنگوئن به صورت مستقیم در 3 درصد از نتایج تاثیر داشت. البته تغییرات الگوریتم پنگوئن مرحله‌ای بود و با به‌روز‌رسانی‌ها بعدی این الگوریتم تاثیرات بیشتری از خود نشان داد. یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات و به روز رسانی‌های این الگوریتم در ماه مه 2013 منتشر شد و با این به‌روزرسانی 2.3 درصد دیگر از نتایج جستجو تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند.

همانطور که گفتیم برای این الگوریتم به‌روز‌رسانی‌های با اهمیتی منتشر شد و تغییرات و بهبودهای زیادی در آن صورت گرفت. بسیاری از این بروز رسانی ها، حتی معرفی نشدند و تعدادی از آن‌ها نیز به طور رسمی توسط گوگل معرفی شدند. در ادامه به تغییرات و به‌روز‌رسانی‌های الگوریتم پنگوئن که به صورت رسمی معرفی شدند می‌پردازیم.

1- اولین معرفی الگوریتم پنگوئن (1.1) – 26 مارس 2012

در این به‌روز‌رسانی اطلاعات این الگوریتم به روز شدند و تغییری در هسته اصلی الگوریتم رخ نداد.

با انتشار پنگوئن 1.1 وبسایت‌هایی که به سرعت اقدام به حذف لینک‌های اسپم خود کرده بودند، شامل بخشش شدند و بسیاری دیگر از وبسایت‌هایی که در مرحله اول انتشار تحت تاثیر قرار نگرفته بودند به دام افتادند.

2- به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن (1.2) – 5 اکتبر 2012

در 5 اکتبر 2012 الگوریتم پنگوئن گوگل به روز شد و نتایج جستجو در زبآن‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد. تا پیش از این تنها سایت‌هایی که به زبان انگلیسی بودند طعم پنگوئن را می‌چشیدند.

3- تغییرات پنگوئن (نسخه 2.0) – 22 مه 2013

برخلاف به‌روز‌رسانی‌های قبل، این آپدیت به تغییرات فنی در هسته اصلی این الگوریتم پرداخت و نحوه اثرگذاری در نتایج را تحت تاثیر قرار داد.

با ایجاد این تغییرات، 2.3 درصد از نتایج تحت تاثیر قرار گرفتند. در این الگوریتم گوگل از صفحه اصلی و دسته بندی‌های مهم وبسایت‌ها پیش‌تر رفت و همه صفحات را برای پیدا کردن شواهد لینک‌سازی اسپم بررسی کرد.

4- نسخه 2.1 برای تصحیح سریع نسخه 2 – 4 اکتبر 2013

بعد از به‌روز‌رسانی نسخه 2.0 گوگل نیاز به تغییرات بیشتری در این الگوریتم مشاهده کرد. این به روزرسانی نیز بر یک درصد نتایج جستجو تاثیر گذاشت.

5- به‌روزرسانی اطلاعات الگوریتم پنگوئن (3.0) – 17 اکتبر 2014

این بار نیز تنها تغییراتی در بانک اطلاعاتی گوگل و الگوریتم پنگوئن ایجاد شد و با اینکه از آن به عنوان تغییراتی گسترده یاد شده، اما تغییری در هسته این الگوریتم رخ نداد.

گوگل بسیاری از وبسایت‌هایی که نسبت به جبران اشتباهات خود اقدامی کرده بودند را مورد بخشش قرار داد و بسیاری از رتبه‌های آن‌ها را بازگرداند. طبق روال همیشگی وبسایت‌هایی که از رادار گوگل در امان مانده بودند به دلیل استفاده از روش‌های کلاه سیاه در دام پنگوئن گرفتار شدند.

6- آخرین به‌روزرسانی رسمی (4.0) بعد از دو سال – 23 سپتامبر 2016

2 سال بعد از به‌روز‌رسانی نسخه 3 الگوریتم پنگوئن، آخرین نسخه این الگوریتم ارائه شد. با ارائه این به‌روز‌رسانی الگوریتم پنگوئن به هسته اصلی الگوریتم گوگل اضافه شد. ممکن است تصور کنید که با اضافه شدن این الگوریتم به اصل و اساس فعالیت گوگل، نحوه کار آن تغییر کرده است، اما اینطور نیست؛ در واقع با این اتفاق نگاه گوگل به این الگوریتم تغییر کرد.

با تغییراتی که در آخرین نسخه پنگوئن صورت گرفت نگرش گوگل در مورد سایت‌های خاطی و اسپمر تغییر پیدا کرد. از این‌جا به بعد گوگل در بیشتر موارد به بی‌اثر کردن لینک‌های کم اعتبار و بی اعتبار کفایت می‌کند و تا جای ممکن از مجازات این وبسایت‌ها خودداری می‌کند.

الگوریتم گوگل پنگوئن روی چه مواردی حساس است؟

تمرکز الگوریتم گوگل پنگوئن بیشتر از هر چیزی برروی بک لینک‌های سایت شماست؛ بک لینک‌های زیاد از سایت‌های کم ارزش و یا غیر مرتبط، انکر تکست‌های بیش از حد سئو شده و یا استفاده از کلمه یا عبارت یکسان برای تمام بک لینک‌ها، در کنار استفاده بیش از حد کلمات کلیدی ممکن است موجب جریمه شما توسط الگوریتم گوگل پنگوئن شوند.

    • لینک سازی اسپم (Link Schemes):

با این وجود که لینک‌ها هنوز هم در رتبه بندی گوگل از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و گوگل بارها این موضوع را شفاف‌سازی کرده، باید به خاطر داشته باشید در عین حال به افراد هشدار داده‌اند که نباید انرژی خود را تنها بر روی لینک بیلدینگ صرف کنند.

فرض کنیم شما یک سایت پنج صفحه‌ای داشته باشید که هیچ سیگنالی از شبکه اجتماعی اجتماعی یا پیج رنک در آن وجود ندارد و در عین حال 5000 بک لینک برای سایت خود ایجاد کرده‌اید. عملکرد سئو چنین وب سایتی غیر معمول است. گوگل از خود خواهد پرسید چرا چنین سایتی که هیچ فعالیت اجتماعی و مارکتینگی ندارد، چنین لینک بیلدینگ قوی دارد؟

از طرفی دیگر، اگر شما یک سایت معتبر داشته باشید و به شدت بر روی آن کار کنید، مثلاً محتوای خوب تولید کنید، صفحات متعددی بسازید، سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی معتبر کسب کنید و لینک‌های متنی متعدد ایجاد نمایید، به دست آوردن 5000 لینک برای وب سایت شما کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. اگر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی را به تمامی فعالیت‌های بالا اضافه کنید، یک الگوی معتبر برای کسب و کار خود خواهید داشت.

بنابراین لینک بیلدینگ برای سئو بسیار مهم است، اما لینک تنها یک مورد از فاکتورهای متعددی است که توسط گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد و نمی‌تواند به تنهایی نشان دهنده اعتبار و هویت یک سایت باشد. در حقیقت، به دست آوردن تعداد زیادی لینک ممکن است به خاطر فعالیت‌های بازاریابی عالی باشد. بنابراین بهتر است به دنبال روش‌های لینک بیلدینگ پیشرفته برای خود باشید. در این شرایط متوجه خواهید شد که در یک مسیر درست حرکت می‌کنید.

    • پر کردن صفحه با کلمات کلیدی (Keyword Stuffing):

اگر با علم سئو آشنایی داشته باشید، حتماً عبارت Keyword Stuffing را شنیده‌اید. زمانی که کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، سعی کنید بیش از حد بر روی آن تاکید نکنید. لزومی ندارد از کلیدواژه مورد نظرتان در هر جمله استفاده کنید! به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی در محتوا نتیجه معکوس خواهد داشت و هیچ کمکی به رتبه بندی سایت‌تان نمی‌کند.

خواندن چنین متنی بسیار دشوار است و هیچ کاربری علاقه ندارد محتوایی که تنها برای موتورهای جستجو نوشته شده است را مطالعه کند. همچنین، اگر محتوای خود را بیش از حد برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی کنید باید با گوگل پنالتی دست و پنجه نرم کنید. با استفاده از افزونه Yoast به راحتی می‌توانید از چگالی کلمات کلیدی در متن‌تان مطلع شوید. پلاگین Yoast به شما می گوید که 2.5% از متن شما باید بر روی کلمه کلیدی مورد نظرتان تمرکز داشته باشد. در صورتی که چگالی کلمات کلیدی بیش از این مقدار باشد، پلاگین Yoast به شما هشدار خواهد داد.

اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

یکی از مسائل جالب در مورد دانش سئو این است که همیشه فرضیات و آزمایش‌های جدیدی در مورد آن (از منابع غیر معتبر) مطرح می‌شود. همین موضوع باعث شده تا اشتباهات زیادی در مورد الگوریتم‌های گوگل مطرح شود. در ادامه به چند مورد از اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن می‌پردازیم.

1- آیا پنگوئن یک نوع جریمه است؟

خیر. پنگوئن یک جریمه نیست. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد، این موضوع است که بسیاری از افراد از الگوریتم پنگوئن با نام جریمه پنگوئن یاد می‌کنند. در حالیکه پنگوئن بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل است.

2- گوگل در صورت جریمه شدن وبسایت به شما اطلاع می‌دهد؟

اشتباه رایج دیگری که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد این است که گوگل، در صورتی که وبسایت شما را جریمه کند به شما اطلاع‌رسانی می‌کند.

متاسفانه این مسئله صحیح نیست. گوگل سرچ کنسول که تنها راه ارتباطی ما با گوگل است، هیچ اطلاعی در مورد دلیل افت رتبه‌ها یا از دست رفتن جایگاه شما به دلیل اعمال الگوریتم پنگوئن نمی‌دهد.

3- Disavow کردن لینک‌های مخرب تنها راه رهایی از جریمه است؟

با اینکه این روش بسیاری از لینک‌های بی‌کیفیت و مخرب شما را بی‎اثر خواهد کرد، اما باید بدانید که مورد بخشودگی گوگل قرار گرفتن، نیازمند زمان و هزینه زیادی است.

بنابراین نیازی نیست تمام توجه خود را به سمت حذف و بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب ببرید و بهتر است همزمان به کسب لینک‌های طبیعی و معتبر نیز بپردازید. این کار احتمالا به افزایش اعتماد گوگل و بازگشت زودهنگام جایگاه شما کمک می‌کند.

4- رفع جریمه الگوریتم پنگوئن غیر ممکن است؟

این موضوع کاملا مردود و اشتباه است. با اینکه رهایی از جریمه فرآیندی زمان‌بر و دشوار است، اما در صورتی که به خوبی آن را اجرا کنید می‌توانید مورد بخشودگی الگوریتم پنگوئن قرار بگیرید.

چگونه بفهمیم که سایت ما برای الگوریتم پنگوئن مناسب است؟

در ابتدا بهتر است که تفاوت بین پنگوئن و پنالتی دستی برای لینک های غیر طبیعی را بفهمیم. به طور خلاصه، پنگوئن یک فیلتر ایندکسِ گوگل برای همه وب سایت ها است، در حالی که پنالتی دستی مخصوص یک وب سایت است که گوگل تصمیم می گیرد آن را به عنوان اسپم شناسایی کند. این پنالتی های دست ممکن است نتیجه گزارش سایت به عنوان هرزنامه توسط کاربران باشد، و این امکان نیز وجود دارد که گوگل سایت هایی را بصورت دستی نظارت کنند و حساسیت بیشتری روی آن ها به خرج بدهد. مانند سایت های پرداخت وام نیازمند توجه بیشتری نسبت به سایت های شیرینی پزی هستند.

اگر فکر می کنید سایت شما به خاطر این بروز رسانی ضربه خورده است، ابتدا توجه کنید کنید این نوسانات سایت شما به خاطر نواسانات فصلی نباشد(برای مثال ترافیک سفره هفت سین بعد از اردیبهشت مطمئنا کاهش پیدا می کند). به دقت بررسی کنید که کلمات کلیدی شما و لینک هایتان توسط گوگل به عنوان اسپم شناخته نشوند و هر جایی که امکان داشت در آن بهینه سازی انجام دهید.