سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سئو

نظر

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی که از آن با عنوان های On-Site SEO و On-Page SEO نیز یاد میشود، به مجموعه اقداماتی اطلاق می گردد که با استفاده از بهینه سازی عناصر یک سایت، موجب افزایش رتبه و ترافیک سایت از موتورهای جستجو شوید. منظور از سئو داخلی، هم بهینه سازی محتوا و هم کدهای HTML وب سایت است. در نقطه مقابل سئو داخلی، سئو خارجی یا Off-Site SEO وجود دارد که شامل لینک های خارج از سایت شما و همینطور دیگر سیگنال هاییست که از محیط اینترنت به سمت سایت شما ارجاع داده می گردد.

جدا از اینکه سئو داخلی مناسب، موجب تفسیر بهتر موتورهای جستجو از سایت شما می شود، به کاربران نیز کمک می کند تا محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند. در اصل، سئو داخلی خوب به موتورهای جستجو کمک می کند تا آنچه که کاربران در صفحات شما می بینند را درک کنند و ارزش محتوا را از دید آنها نیز بسنجند. بنابراین موتورهای جستجو می توانند به این واسطه بهترین و مناسب ترین صفحات را با توجه به جستجوی کاربران به آنها ارائه دهند.

هدف نهایی سئو داخلی اینست که به موتورهای جستجو و کاربران، در موارد زیر کمک کند:

  • درک محتوای هر صفحه
  • تشخیص محتوای شما به عنوان مرتبط ترین مطلب با عبارات مورد جستجو
  • ارزیابی صفحه به عنوان یک صفحه با ارزش و قابل نمایش در صفحات نتایج جستجو (SERP)

کلمات کلیدی، محتوا و سئو داخلی سایت

در گذشته سئو داخلی سایت به معنی استفاده زیاد از کلمات کلیدی نقاط مختلف صفحه بود. اما دیگر اینگونه نیست و کلمات کلیدی در مرکز توجه سئو داخلی قرار ندارد. سابقا برای اینکه یک صفحه رتبه خوبی بگیرد؛ کلمه کلیدی مد نظر خود را در اکثر نقاط صفحه و به تعداد زیاد به کار میبردند تا به موتورهای جستجو این طور القا کنند که این صفحه ارتباط زیادی با این کلمه کلیدی دارد و تجربه کاربری در اولویت دوم قرار داشت. به همین سادگی صفحه ای که برای کاربران خوشایند نبود، در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار می گرفت.

اما امروزه این روش دیگر کاربردی ندارد. موتورهای جستجو صفحات را بر اساس مفهومشان به کاربران نمایش می دهند و عبارات مترادف با کلمه کلیدی را نیز در نظر می گیرند. همچنین به تکرار ترکیب های مختلف از کلمات کلیدی به علاوه مترادفاتشان توجه می کنند. با این که هنوز کلمات کلیدی مهم هستند، اما استفاده از یک شکل ثابت از کلمه کلیدی و تکرار استفاده از آن دیگر اهمیتی ندارد. چیزی که برای گوگل از اولویت بالایی برخوردار است؛ مرتبط بودن صفحه با خواسته کابران می باشد. به همین دلیل همواره بعد از نوشتن یک مطلب از خود بپرسید که آیا این مطلب با کلمه کلیدی مشخصی که برای آن انتخاب کرده اید، با خواسته کاربران تطابق دارد یا نه.

به این ترتیب سئو داخلی کمتر درباره تکرار کلمات کلیدی و قرار دادن آن در جای جای صفحه است. در عوض می بایست بیشتر به این نکات توجه کنید که کاربران شما چه کسانی هستند، به دنبال چه چیزی می باشند و درباره چه موضوعات و کلمات کلیدی می توانید محتوای مناسب و کاربر پسند بنویسید. محتوای صفحاتی که بخواهند سئو داخلی خوبی داشته باشند، بایست دارای ویژگی های زیر باشند:

  • عمق زیاد: محتوای کم و بی ارزش از جمله اهداف گوگل پاندا بود. در صورتی یک صفحه از شانس کسب رتبه خوب برخوردار است که دارای محتوای عمیقی درباره موضوع مورد نظر خود باشد.
  • کاربر پسند بودن: محتوای سایت می بایست عاری از موارد آزار دهنده مانند تبلیغات زیاد بوده و به راحتی قابل خواندن باشد.
  • یکتا بودن: مطالب سایت شما نبایست کپی از سایت های دیگر بوده و بایست به صورت اختصاصی نوشته شوند.
  • معتبر بودن: مطالب سایت در صورت امکان بایست دارای منابع معتبر باشد تا خواننده از اعتبار بالای آن اطمینان حاصل کند.
  • همگام بودن با هدف کاربر: هر مطلب سایت می بایست متناسب با هدف اصلی کاربران ایجاد شده و انتظارات آنها را براورده کند. بنابراین اگر از کلمه کلیدی مشخصی برای گرفته رتبه استفاده می کنید، مطمئن شوید کاربری که با جستجوی آن کلمه وارد سایت شما می شود، به هدف خود رسیده و اطلاعات کافی در آن زمینه را دریافت می کند.

پارامترهای سئو داخلی که با کلمات کلیدی در ارتباط نیستند

جدا از بحث کلمات کلیدی، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که بر سئو داخلی سایت موثرند و بر روی رتبه سایت تاثیر می گذارند. این فاکتورها عبارتند از:

  • لینک های داخل صفحه: چه تعداد لینک در یک صفحه وجود دارند؟ آیا آنها داخلی هستند یا خارجی؟ آن لینک ها به کجا ارجاع می شوند؟
  • سرعت بارگذاری صفحه
  • استفاده از داده های ساختاری Schema.Org
  • ساختار یو آر ال ها
  • نمایش موبایلی 
  • داده های متا

تما پارامترهای بالا به یک چیز اشاره دارند و آن ارائه تجربه کاربری خوب برای بازدیدکنندگان سایت است. هر چه عملکرد صفحه بهتر باشد، بهینه سازی داخلی آن بهتر خواهد بود.

چگونه یک صفحه را بهینه سازی داخلی کنیم؟

سئو و بهینه سازی کامل یک صفحه نیازمند اعمال تغییرات هم در متن و هم در کدهای صفحه است. با استفاده از راهکارهایی که در ادامه خدمتان عرض می کنیم و همینطور مطالب مرتبط با سئو داخلی که در انتهای همین صفحه آمده اند، می توانید از عهده این مهم برآیید.

آموزش سئو داخلی سایت و راهکارهای عملی

وقتی صحبت از راهکارهای سئو داخلی می شود احتمالا اکثر افراد به یاد متا تگ ها و کلمات کلیدی می افتند. اگر به دنبال آموزش راهکارهای عملی در سئو داخلی هستنید، در جای درستی هستید. در ادامه چک لیستی از راهکارهای سئو داخلی را برایتان فراهم کرده ایم تا با استفاده از آنها ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

1. از یو آر ال های مناسب استفاده کنید

گوگل اشاره داشت است که 3 تا 5 کلمه ابتدایی یو آر ال بیشترین وزن را رتبه بندی دارند. بنابراین یو آر ال های سایت را کوتاه و خوانا کنید. همواره کلمه کلیدی را نیز در یو آر ال ها به کار ببرید.

به عبارت دیگر:

  • از ایجاد یو آر ال های زشت بپرهیزید. مانند: Radzad.Com/P=123
  • از یو آر ال های بلند نیز خودداری کنید. مانند: Radzad.Com/8/6/16/Cat=SEO/On-Page-Seo-Is-So-Amazing-Omg-Its-The-Best

2. عنوان صفحه را با کلمات کلیدی شروع کنید.

عنوان صفحه، مهمترین فاکتور سئو داخلی سایت است. در حالت کلی هرچه کلمه کلیدی به شروع عنوان صفحه نزدیکتر باشد، احتمال اینکه آن صفحه رتبه بالاتری کسب کند، بیشتر است.

3. کلمات پرکاربرد را به عنوان صفحه اضافه کنید

کلمات پر کاربردی مانند "سال جاری (1396)"، "بهترین"، "راهنما" و "بررسی" می تواند به رتبه صفحه شما در عبارات کلیدی بلندتر کمک زیادی کند.

4. عنوان پست های خود را با تگ H1 بنویسید

تگ H1، مهمترین هدینگ هر صفحه است و بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا نیز به صورت اتوماتیک این تگ را به کد صفحه اضافه می کنند. کدهای سایت را بررسی کرده و از اعمال این نکته اطمینان حاصل کنید.

5. از فایل های مدیا استفاده کنید.

متن ها، تنها محتوای صفحه نیستند. عکس ها و ویدئوها می توانند به کاهش بانس ریت سایت کمک زیادی کنند. بانس ریت و میزان زمانی که کاربر در صفحه سپری می کند از فاکتورهای رتبه بندی گوگل محسوب می شود.

6. عناوین زیر مجموعه های سایت را در تگ H2 قرار دهید

حداق برای یک بار هم شده، کلمه کلیدی صفحه را در تگ H2 نیز قرار دهید.

7. کلمه کلیدی را در 100 کلمه ابتدایی متن به کار ببرید

عبارت کلیدی صفحه را در 100 الی 150 کلمه آغازین متن به کاربرده تا به کاربر القا کنید که بر روی صفحه درستی کلیک کرده است.

8. از طراحی واکنشگرا استفاده کنید

گوگل در سال 2105 شروع به پنالتی کردن سایت هایی کرد که از نمایش موبایلی مناسبی برخوردار نبودند. مطمئنا این واکنش در آینده شدیدتر نیز خواهد شد. ما به شما برای طراحی صحیح سایت، نوع واکنشگرا را پیشنهاد می کنیم.

9. از لینک های خارجی استفاده کنید

این یکی از راه های سئو کلاه سفید برای گرفتن ترافیک بیشتر می باشد. منظور از لینک های خارجی، لینک هاییست که به سایر سایت ها داده می شوند. با این کار به گوگل کمک می کنید که محتوای صفحه شما را بهتر درک کند. همچنین با این کار به گوگل میفهمانید که سایت شما منبعی از اطلاعات است.

10. از لینک های داخلی استفاده کنید

لینک های داخلی (Internal Links) در سئو بسیار موثرند و سعی کنید از دو یا پنج لینک داخلی در هر صفحه استفاده کنید.